مسئولیت های اجتماعی

فرهنگ سازی

۰۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۲ کد : ۶ گزیده اخبار
تعداد بازدید:۱۸۲۸
مسئولیت های اجتماعی باتوجه به نقش اساسی و مهم سهامداران و ذی نفعان در یک بنگاه اقتصادی، گروه سایپا نیز به این مهم توجه خاصی نشان داده و برآن است تا مسئولیت های اجتماعی خود را در قبال تمامی ذی نفعان در ۴ گروه، جامعه، مشتریان، دولت و سهامداران به نحو احسن ایفا نماید. برای گروه جامعه سه آیتم حفظ محیط زیست،کاهش آلایندگی و مدیریت بهینه سوخت خودروها مد نظرقرار گرفته شده است. برای گروه مشتریان نیز تولید محصول با کیفیت و ایمن، خدمات پس از فروش با کیفیت، قیمت مناسب و تنوع محصول مد نظر می باشد. در گروه دولت نیز نگاه ارتقاء محصولات در راستای انطباق با استانداردهای ۵۵ گانه دنبال می شوند و در گروه سهامداران نیز با نگاه انتفاعی به هزینه کمتر و سود بیشتر دقت می گردد.
فرهنگ سازی

حمایت بشر دوستانه

نیکسا (موسسه نیکوکاری کارکنان سایپا)

در تدوین آرمان و استراتژی شرکت نیکسا به عنوان یک سازمان غیردولتی، غیر سیاسی و غیر انتفاعی، ارائه خدمات داوطلبانه بر اساس تعالیم الهی و اسلامی و رعایت کرامت انسانی و با انگیزه انسان دوستانه، مردم محور و قانونمند مدنظر قرار گرفته است . این موسسه همواره برآن است تا با توانمند سازی مردم و جامعه ، زمینه رفع(کاهش) آسیب های اجتماعی را با مشارکت عامه فراهم سازد.

رسالت موسسه نیکسا

  • انجام حمایت های مالی از خانواده های نیازمند
  • ارائه خدمات سلامت، بهداشت و درمان
  • حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست
  • کارآفرینی و ارائه راه کارهای شغلی جهت توانمند سازی خانواده های تحت پوشش
  • فعالیتهای فرهنگی و انجام مطالعات علمی و پژوهشی در جهت رفع و کاهش آسیبهای اجتماعی
ورود به سایت موسسه خیریه نیکسا

resp-1.jpg

resp-2.jpg




 

موسسه خیریه نیک اندیشان رمضان (تحت پوشش گروه خودروسازی سایپا)

گروه خودروسازی سایپا در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی خود و با هدف متمرکز نمودن فعالیتهای خیریه ، در سال 1384 اقدام به تاسیس موسسه خیریه نیک اندیشان رمضان نمود .
بخش عمده فعالیتهای این موسسه ساخت مراکز آموزشی در مناطق محروم کشور با هماهنگی سازمانهای ذیربط می باشد .

  • ساخت دبستان 5 کلاسه در روستای خرد ، بخش هشتبندی شهرستان میناب از استان هرمزگان.
  • ساخت دبستان 4 کلاسه در روستای خرد ، بخش هشتبندی شهرستان میناب از استان هرمزگان.
  • ساخت دبستان 4 کلاسه در روستای محروم استان خوزستان.
  • احداث مجتمع آموزشی بخش حتی خوزستان
  • احداث مدرسه قلقاتی زنجان
  • احداث مدرسه طلوبین سمنان


 

پروژه مجتمع ساختمانی کودکان بی سرپرست شهرستان بم

در پی وقوع حادثه زلزله در دی ماه 1382 در شهرستان بم و خسارت فراوانی که به ساکنین آن دیار وارد آمده است ، کودکان بی سرپرست زیادی از آن سانحه برجای ماند.

لذا با توجه به سیاستهای کلی شرکت سایپا و اهداف انسانی آن شرکت در راستای کمک به مردم مصیبت دیده بم ، شرکت سایپا اقدامات مختلفی بعمل آورده که از آن جمله کمک به امور خیریه و احداث مجمتع نگهداری کودکان بی سرپرست بم با هماهنگی شرکت سپهر بم می باشد.

این پروژه با سرمایه ای در حدود 3000 میلیون ریال در زمینی با زیربنای حدود 900 متر در منطقه بم قدیم اجرا شد . مجتمع ساختمانی نگهداری کودکان بی سرپرست بم شامل دو ساختمان دو طبقه مجزا می باشد که در شمال و جنوب زمین واقع است

مابین دو ساختمان ، حیاطی روباز می باشد . دو ساختمان مذکور با کریدوری به عرض 2 متر و به طول 5/13 متر به یکدیگر منتقل می شوند . همچنین در شمال زمین (شمال ساختمان شمالی) حیاطی نواری به عرض 2 متر و طول 22 متر نیز طراحی شده است .

لازم به ذکر است پروژه مذکور در اواخر سال 85 خاتمه یافته و به موسسه سپهر بم تحویل شده است .

resp-3.jpg

سایر فعالیتهای اجتماعی شرکت سایپا

  • حمایت از تیم روبوکاپ دانشگاه آزاد قزوین جهت حضور در مسابقات جهانی روبوکاپ چین
  • حمایت از مسابقات جهانی اسنوبرد تهران
  • حمایت از همایش بزرگ تحقیق و توسعه صنایع و معادن
  • حمایت از برگزاری جشنواره فیلم فجر 89
  • حمایت از برگزاری جشنواره فرهنگی رونا
  • حمایت از 2 طرح اطلاع رسانی فرهنگ راهنمایی و رانندگی
  • حمایت از طرح همیاران پلیس
  • حمایت از برگزاری مسابقات آسیایی موتور کراس آسیایی
  • حمایت از انجمن بیماران کبدی
  • حمایت از برگزاری کنفرانس بین المللی صنایع
  • حمایت از برگزاری المپیاد علمی ورزشی دانشجویان
  • حمایت از مسابقه پلیس راهور ناجا
  • حمایت از انجمن کودکان بیمار سرطانی محک با برگزاری جشنواره آرزوهای آبی
  • حمایت از محیط زیست با برگزاری جشنواره پرنده نگری
  • حمایت از طرح صحیح برانیم پلیس
  • حمایت از نخستین جشنواره محیط زیست و رسانه
  • حمایت از برگزاری مسابقه رالی
  • حمایت از برگزاری هفدهمین کنفرانس بین المللی مکانیک
  • حمایت از برگزاری سفره ایتام
 

محیط زیست و توسعه پایدار

برنامه مدیریت سبز گروه خودروسازی سایپا (1404- 1395)

گروه خودروسازی سایپا تلاش دارد تا به عنوان یک خودروساز جهانی قدم های مؤثری را در جهت شناسایی پیامدهای مستقیم و غیرمستقیم فعالیت های خود بر محیط زیست برداشته و به کمینه کردن آن کمک نماید. چشم انداز ما کاهش پیامدهای محیط¬زیستی ناشی از فعالیت های عملکردی و رسیدن محصولات گروه سایپا در مرحله پایان عمر خود به سطحی که به طور طبیعی بازیافت شده و منابع و انرژی حاصل از آن ها به طور کامل مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

این برنامه جهت گیری ما را بر مبنای الگوبرداری از برنامه های سبز و رویکردهای نوین محیط زیستی صنایع خودروسازی جهان و نیز منطبق با اسناد بالادستی و قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران از جمله: ”سیاست های کلی محیط زیست کشور“، "اهداف و سیاست های توسعه صنعت خودرو در افق 1404”، سیاست کلی "اقتصاد مقاومتی" و "چشم انداز گروه خودروسازی سایپا" مشخص نموده و شامل تمامی شرکت های زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا می باشد.

هدف فرایندی ما: "توسعه زیرساخت های محیط زیستی با محوریت مدیریت سبز، تولید پاک و کم کربن" در راستای برنامه های پیش بینی شده در افق چشم انداز ایران 1404 و تحقق شعار "سایپا، دوستدار محیط زیست" است.

اولویت های ما

  1. حرکت به سوی تحقیق، توسعه و تولید محصولات بدون آلایندگی (Zero Emission)
  2. کارآمد نمودن محصولات با سوخت های فسیلی
  3. محاسبه و کمینه کردن میزان ردپای جمعی کربن
  4. کمینه نمودن میزان استفاده از منابع طبیعی جدید
  5. ارتقاء مدیریت محیط زیستی



%D9%85%D8%AD%D9%8A%D8%B7%20%D8%B2%D9%8A%D8%B3%D8%AA2.jpg




استراتژی کلان محیط زیستی گروه خودروسازی سایپا

برنامه مدیریت سبز سایپا 1404

با شعار راهبردی "مدیریت سبز، تولید پاک و کم کربن"

 

سرفصل شاخص های عملکرد محیط زیستی در حوزه فرایند و محصول

فرایند تولید محصول
میزان انتشار CO2 ناشی از مصرف انواع حامل های انرژی (شامل: برق، گاز، گازوییل و...)  به ازای هر محصول میزان انتشار CO2 به ازای هر کیلومتر پیمایش هر محصول
میزان تولید پسماند صنعتی به ازای هر واحد محصول میزان متوسط انتشار CO2 به ازای هر کیلومتر پیمایش برای ناوگان محصولات تولیدی
میزان تولید پسماند غیرصنعتی به ازای هر نفر میزان درصد استفاده از مواد بازیافتی در محصول تولیدی (جایگزین مواد خام اولیه)
تمیزان مصرف آب به ازای هر واحد محصول، (به تفکیک مصارف صنعتی، آشامیدنی- بهداشتی، کشاورزی) میزان درصد استفاده از مواد قابل بازیافت در تولید محصول
میزان استفاده مجدد از پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب  
 

صنعت خودرو؛ محیط زیست و توسعه پایدار


resp-6.jpg




green-1.jpg

1- مکان یابی سبز (Green Selection)

ارزیابی اثرات محیط زیستی (EIA) (Environmental Impact Assessment)، روشی است که در آن اثرات ناشی از انجام یک پروژه یا عملیات آن بر محیط زیست بررسی و پیش بینی می گردد تا در هنگام انجام پروژه، با توجه به شناخت وضعیت موجود و نوع اثرات، عملیات به صورتی انجام پذیرد تا کمترین اثر بر محیط زیست وارد گردد. در ایران نیز برای ارزیابی آثار محیط زیستی برخی از طرح های (پروژه های) صنعتی و عمرانی الزام قانونی وجود دارد. در واقع ارزیابی آثار محیط زیستی برای جلوگیری از اثر منفی طرح (پروژه) بر محیط زیست و کاهش هزینه ها است. در ارزیابی اثرات محیط زیستی، آثار طرح (پروژه) بر محیط زیست پیش بینی می شود تا در جهت اصلاح و کاهش آثار منفی آن اقدام شود.

در این روش، با انجام مطالعات و شناختی که کارشناسان از وضعیت موجود محیط و فرآیندهای پروژه در مراحل ساخت و بهره برداری به دست می آورند، اثرات فاکتورهای عملیاتی را بر فاکتورهای محیط زیستی در مراحل مختلف شناسایی و راه کارهایی را برای کاهش اثرات فوق پیشنهاد می نمایند.

از دیگر مزایای ارزیابی اثرات محیط زیستی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • حمایت از توسعه پایدار
  • افزایش اعتبار دولت در سطوح بین المللی
  • اعطای قدرت اجرایی به قوانین و مقررات
 

2- تولید سبز (Green Production)

فرایندی که در مدت زمان تولید محصولات و خدمات، کمترین پیامد را نسبت به محیط زیست دارند. برای دستیابی به چنین فرایندی لازم است موارد ذیل رعایت گردد:

  • رعایت الزامات و قوانین محیط زیستی و کمک به اجرای آنها
  • پایش مستمر، حفاظت در برابر آلودگی و زدودن آلودگی های موجود از طریق راه اندازی سیستم تصفیه فاضلاب و استفاده از سیستم آنلاین مرتبط، اندازه گیری های سه ماهه استک ها و بویلرهای سالن های تولیدی، رعایت استاندارد هوای پاک و نیز استفاده از استانداردهای بین المللی همانند خانواده ایزو 14000
  • کاهش انتشار گاز کربن، آلودگی و کمترین ضایعات، زیست تخریب پذیرند (ردپای جمعی کربن)
  • افزایش بهره وری انرژی و مصرف بهینه منابع پایه یا کاهش مصرف منابع با استفاده از استانداردهای بین المللی همانند ایزو 50001
  • دستیابی به فناوری های سازگار با محیط زیست (گسترش تحقیقات علمی سبز و کاربردی)




green-2.jpg

 




green-7.jpg

3- زنجیره تأمین سبز (Green Supply Chain)

مدیریت زنجیره تأمین سبز، یکپارچه کننده مدیریت زنجیره تأمین با الزامات محیط زیستی در تمام مراحل طراحی محصول، انتخاب و تأمین مواد اولیه، تولید و ساخت، فرایندهای توزیع و انتقال، تحویل به مشتری و بالاخره پس از مصرف، مدیریت بازیافت و مصرف مجدد به منظور بیشینه کردن میزان بهره وری مصرف انرژی و منابع همراه با بهبود عملکرد کل زنجیره تأمین است. اغلب تصور می کنند زنجیره تأمین سبز یعنی کاهش یا استفاده نکردن از مواد مضر شیمیایی، که این تصور کاملا غلط بوده چرا که زنجیره پا را فراتر از این مرحله گذاشته و تمام بخش های یک سازمان را مد نظر قرار می دهد. در واقع زنجیره تأمین سبز حاصل پیوند اهداف اقتصادی با اهداف محیط زیستی سازمان می باشد.

 

4- خودروی سبز (Green Car)

محصولی است که در چرخه عمر خود کمترین پیامد را نسبت به محیط زیست داشته باشد. امروزه موارد ذیل جزء لاینفک تعریف خودروی سبز می باشند:

  • برچسب گذاری محیط زیستی(ایزو 14022) اکولیبلینگ یک نوع از برچسب زنی محیط زیستی (عملکردی) است و به جهت تأمین اطلاعات در خصوص کیفیت محصول تولیدی برای مصرف کنندگان به کار می رود. اکولیبل متقاوت بودن یک محصول تولیدی ( کالا یا خدمات) را در خصوص محیط زیست بر اساس ملاحظات خصوصیات طول عمر آن نشان می دهد.
  • طول عمر محصول (خانواده ایزو 14040) ارزیابی چرخه عمر یا Life Cycle Assessment )LCA) ابزار تصمیم‏گیری برای تعیین و ارزیابی هزینه ها و آثار زیست‏ محیطی ناشی از یک محصول، فرآیند و یا سرویس در طول دوره عمر آن است. تمرکز این ارزیابی‏ها روی فاکتورهایی نظیر جریان مواد، مصرف انرژی، پسماندهای تولید شده در طی استفاده از مواد اولیه و بازیافت محصولات از کار افتاده می‏باشد.
  • استانداردهای آلایندگی خودرو تست های مرتبط با مسائل محیط زیستی برای تأیید تطابق خودرو با استانداردهای کنترل آلودگی می باشند. کشورهای مختلف برای اطمینان از کنترل انتشار آلاینده های خودرو، تست های گوناگونی را تعریف کرده اند. اتحادیه اروپا براساس دو سیستم EU و ECE، هفت نوع تست تعریف کرده است. در ایران نیز از این سیستم استفاده می گردد. تعاریفی مانند Euro IV و Euro V مصادیقی از این سیستم می باشند.




Green-3(2).jpg

 




green-4.jpg

5- خدمات پس از فروش سبز (Green Services)

نمایندگی های خدمات پس از فروش خودروساز باید فرایند کاری که کمترین پیامد را نسبت به محیط زیست داشته باشد را به کار گیرند. این موارد شامل تعهدات ذیل می باشد:

  • رعایت قوانین و مقررات محیط زیستی و کمک به اجرای آنها
  • کنترل و حفاظت در برابر آلاینده های محیط زیستی (آب، هوا و خاک)
  • افزایش بهره وری انرژی و مصرف بهینه منابع پایه یا کاهش مصرف منابع
  • اجرای کامل مدیریت پسماند
 

6- اسقاط خودروی سبز (Green Dismantling)

خودروهای فرسوده به طور تخمینی سالیانه 8 تا 9 میلیون تن زباله در کشورهای اروپایی تولید می‏کنند. در همین راستا، اتحادیه اروپا قانونی موسوم به قانون خودروهای فرسوده یاEU ELVs (به شماره 2000/53/EC) را جهت اجرا در کلیه کشورهای این اتحادیه تصویب نمود. بر اساس این قانون تولیدکنندگان خودرو موظف هستند که خودروی فرسوده تولید خود را از مصرف‏ کننده نهایی تحویل بگیرند و مراحل بازیافت آن را مطابق ضوابط قانون انجام دهند.

منافع اقتصادی:

صرفه جویی های حاصل از مصرف سوخت، کاهش واردات قطعات یدکی، افزایش اشتغال به سبب ایجاد صنایع بازیافت، تأمین آهن قراضه ی مصرفی صنایع فولاد، تقویت و رشد صنعت خودروسازی

منافع اجتماعی:

کاهش آلودگی و حفظ محیط زیست، کاهش هزینه های بهداشتی و درمانی، کاهش ترافیک شهری، کاهش حوادث رانندگی

مزایا و منافع طرح برای مالکان خودروهای فرسوده:

کاهش در هزینه ی سوخت، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری به میزان گارانتی، افزایش ایمنی و کاهش تصادفات

green-5.jpg

 


green-8.jpg

7- مدیریت پسماند (Waste Management)

مدیریت پسماند به معنای فراهم نمودن امکاناتی به جهت کاهش تولید پسماندها ازطریق الگوی صحیح مصرف و تفکیک آن ها در مبدأ از طریق آموزش می باشد.

 استراتژی مدیریت پسماند شامل مراحل ذیل است:

اجتناب از تولید پسماند (Avoid)، کاهش تولید پسماند (Reduce)، استفاده مجدد از پسماند (Reuse)، تفکیک و بازیافت پسماند (Recycle)، بازیابی و استحصال پسماند (Recover)، پردازش پسماند(Treat)، دفع پسماند (Dispose).

پیشرو در اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده

در راستای اجرای طرح ملی تعویض خودروهای فرسوده که به نوعی آغاز کننده آن در سطح کشور، گروه خودروسازی سایپا در اواخر دهه هفتاد شمسی بوده است، در سال 1395 موفق به اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده از محل منابع مالی داخلی سایپا (با از رده خارج کردن و جایگزینی تعداد 10025 دستگاه خودروی فرسوده و متعاقب آن کاهش مصرف سوخت و کاهش انتشار CO2) ، و جایگزینی تعداد 881 دستگاه خودروی تاکسی آریو با استاندارد آلایندگی یورو 5 با تاکسی های فرسوده شهر تهران، شده است.

عاشورا حسینی

واقعه عاشورا به لحاظ ابعاد تبلیغاتی از ظرفیت های زیادی در بعد اطلاع رسانی و تبلیغاتی برخوردار است ظرفیت هایی ناب و اصیل که توانسته است سال های متمادی دستمایه هنرمندان شود و دراین میان مدیران ارتباطات گروه سایپا نیز می توانند با الهام از این واقعه در شیوه پیام رسانی خود دست به خلاقیت و نوآوری بزنند .
پیام رسانی امام حسین (ع) در واقعه عاشورا یک پیام ماندگار و تاثیر گذار بود که ماندگاری و جاودانه شدن آن تا به امروز ثابت می کند که شیوه پیام رسانی و تبلیغ دینی آن بزرگوار به حدی دقیق و درست بوده است که نام و یاد او تا ابد در ذهن و زبان دوستداران اهل بیت جاودان خواهد ماند .


کسب عنوان پروژه سبز برتر و اعطای نشان سبز جامعه مدیریت سبز اروپا و بنیاد جهانی انرژی به پروژه "استفاده مجدد از پساب تصفیه خانه فاضلاب شرکت سایپا جهت مصارف صنعتی و آبیاری فضای سبز"

همه ساله جامعه مدیریت سبز اروپا و بنیاد جهانی انرژی طی یک فرایند ارزیابی (EAST) آندسته از پروژه های موفق کشورهای در حال توسعه که تأثیرات اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی و تولید دانش (Technology, Social , Accounting, Environment) دارند را با هدف معرفی و قدردانی از آنان در سطح جهانی و ارتقاء اعتماد به نفس عمومی و نیز فرهنگ سازی در همگرایی مسؤولیت اقتصادی و محیط زیستی انتخاب و از آنان تقدیر بعمل می آورد.

در همین راستا پروژه "استفاده مجدد از پساب تصفیه خانه فاضلاب جهت مصارف صنعتی و آبیاری فضای سبز شرکت سایپا" در تاریخ 26/04/1395 از سوی تیم ارزیابی جامعه مدیریت سبز اروپا مورد ارزیابی قرار گرفت و براساس اعلام انجمن مذکور با کسب 759 امتیاز از 1000 امتیاز، به عنوان پروژه سبز برتر موفق به دریافت "نشان سبز" از سوی جامعه مدیریت سبز اروپا و بنیاد جهانی انرژی گردید که لوح و نشان مذکور در مراسم ویژه ای در تاریخ 26 الی 30 مهر ماه سال جاری در شهر سالزبورگ اتریش، به طور رسمی به شرکت سایپا اعطا خواهد شد.

لازم به ذکر است در مراسم مذکور علاوه بر اعطاء نشان سبز، از اقدامات راهبردی گروه خودروسازی سایپا در زمینه حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار تقدیر بعمل خواهد آمد. خلاصه دستاوردهای حاصل از اجرای این پروژه که توسط معاونت پشتیبانی و خدمات فنی گروه سایپا اجرا گردیده عبارتست از: مدیریت منابع آب جهت مواجهه با بحران کم آبی از طریق استفاده مجدد از آب مصرفی و کاهش برداشت آب از منابع آبی منطقه، بهبود کیفیت آب مورد استفاده جهت مصارف صنعتی و کشاورزی (از جمله کاهش هدایت الکتریکی)، جلوگیری از استهلاک زود هنگام تجهیزات و تأسیسات شرکت، بالا بردن عمر مفید ممبران های سیستم RO در سالن های رنگ و کاهش هزینه های جاری آن، جلوگیری از آسیب به پوشش گیاهی شرکت و کاهش هزینه حفظ و نگهداری فضای سبز شرکت.

امید است با اجرای پروژه های مشابه در سایر شرکت های گروه، گام های مؤثرتری در راستای استراتژی کلان محیط زیستی گروه و تحقق شعار "سایپا، دوستدار محیط زیست" برداریم.


cert-east2.jpg

medal.jpg

cert-east1.jpg

همکاری با دبیرخانه قطب کشوری محیط زیست و توسعه پایدار دانش آموزی کشور

هدف از تشکیل این قطب معرفی صحیح و دقیق فعالیت ها و اهدافی که منجر به تسری فعالیت های مرتبط با محیط زیست و توسعه پایدار در پژوهش سراهای دانش آموزی کشور می شود، است. گروه خودروسازی سایپا، در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست کشور با در اختیار قراردادن بخشی از غرفه خود جهت تشکیل کلاس های کوتاه محیط زیستی، و محلی برای به نمایش گذاشتن اختراع و ابتکارهای محیط زیستی دانش آموزان، اولین قدم جهت گسترش دیدگاه حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار را برداشت.


4T6A9641.jpg

50-4%D8%AA%D8%A7.jpg

دیگر فعالیت ها:

  • مشارکت در توسعه فضای سبز عمومی از طریق کاشت درخت در روز درختکاری در منطقه خجیر (25000 اصله) و منطقه وردآورد (22000 اصله) و احداث مخازن آبیاری در پارک کوهسار و...
  • تأمین بخشی از آب مورد نیاز آبیاری فضای سبز منطقه 21 شهرداری تهران از طریق تحویل پساب تصفیه شده تصفیه خانه فاضلاب صنعتی و بهداشتی سایپا به شهرداری منطقه
  • توزیع نهال در هفته درختکاری بین پرسنل و همسایگان
  • انجام طرح های مختلف بازدید فنی رایگان در هفته هوای پاک در نمایندگی های منتخب شرکت سایپا
  • از جمله طرح بازدید رایگان کارکرد مطلوب کاتالیست و کنیستر (طرح هوای پاک)
  • مشارکت در تعویض کاتالیست و کنیستر 2500 دستگاه تاکسی پراید شهر تهران با همکاری محیط زیست استان تهران، سازمان تاکسیرانی و مرکز معاینه فنی شهرداری تهران و شرکت سایپا یدک
  • اعلام باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا بعنوان نخستین باشگاه دوستدار محیط زیست و استفاده از ظرفیت های تبلیغاتی و رسانه ای باشگاه سایپا در توسعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست


IMGP2064.jpg


IMG_8632.jpg

 

سایت اداره کل حفاظت از محیط زیست تهران

کلید واژه ها: نمایندگی سایپا لردگان نادری 5877


( ۱ )

نظر شما :